Po volbách, aneb jak se volí starosta a místostarosta

ilustrace: postavičkyKomunální volby skončily a dnem oficiálního vyhlášení výsledků, které probíhá publikací celkových výsledků Státní volební komisí – mělo by nastat ve středu 20/10/10 (po vydání Hospodářských novinách 19/10/10), začíná mimo jiné i lhůta pro stanovení termínu ustavujícího zasedání. Na něm noví zastupitelé zvolí starostu, místostarostu či místostarosty a v případě, že má obec či město i radu (radu mohou mít obce, které mají alespoň 15 členů v zastupitelstvu), také její členy. Stejně tak rozhodují zastupitelé o tom, které z funkcí budou tzv. uvolněné, a které neuvolněné (rozdíly viz článek o odměňování).

Ustavující zasedání se dle zákona musí uskutečnit do 15 dnů od vyhlášení výsledků voleb – tedy do čtvrtka 4/11/10 uplynutí desetidenní zákonné lhůty pro podání návrhu soudu na neplatnost voleb nebo hlasování, tedy do pondělí 15/11/10 (lhůta sice končí 13/11, protože však jde o sobotu, posouvá se na nejbližší pracovní den). V případě napadení výsledků voleb až po rozhodnutí soudu o návrhu na neplatnost voleb. Současně ale musí být oznámení o termínu tohoto zasedání na úřední desce alespoň sedm dní před jeho konáním – tedy do středy 27/10/10 mezi pátkem 29/10/10 až nedělí 7/11/10.

Součástí oznámení o zasedání musí být kromě místa a času konání také návrh programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce. Ustavující zasedání se tak může konat v termínu od pátku 6/11/10 do pondělí 15/11/10.

(obsah článku aktualizován 22/10/10; pozn.: změna vznikla na základě Novely zákonů o územních samosprávných celcích č. 298/2008 Sb.)

Informace převzaté z webu Chytrá obec, kde najdete podrobnější informace.